Διάρκεια: 100΄
Σκηνοθεσία: Kevin
Reynolds
Ηθοποιοί: Joseph
Fiennes, Tom Felton, Peter Firth, María Botto, Luis Callejo, Antonio Gil, Joe
Manjón, Pepe Lorente, Stewart Scudamore, Cliff Curtis.
Α. Εισαγωγή:
Παρουσιάζουμε μία πολύ ενδιαφέρουσα ταινία όχι τόσο για την καλλιτεχνική της αξία, παρ' ότι είναι άρτια παραγωγή και καλά σκηνοθετημένη από έναν ταλαντούχο σκηνοθέτη (Κevin Reynolds: Υδάτινος Κόσμος, Ρομπέν των Δασών, Κόμης Μονταχρήστος, Το κτήνος του πολέμου), όσο για να μοιραστούμε ένα προβληματισμό πάνω στην ανθρώπινη φύση του Χριστού καθώς πεθαίνει στον σταυρό και στο πως ήταν οι Απόστολοι, ιδίως μετά τον συγκλονισμό που υπέστησαν αντικρίζοντας τον Αναστημένο Ιησού.
Με όχημα την φανταστική ιστορία ενός Ρωμαίου
Χιλίαρχου που παρακολουθεί τα γεγονότα από την Σταύρωση και μετά,
έχουμε την ευκαιρία να συμμετάσχουμε κι εμείς στα γεγονότα της Θείας
Οικονομίας που ακούμε στα εωθινά Ευαγγέλια.
Έχοντας συνηθίσει να ακούμε για τον Κύριο και
τους Αποστόλους στο Ναό μέσα από την ανάγνωση των ευαγγελίων, τα
κηρύγματα και τις ομιλίες, πολλές φορές λησμονούμε πως κατά την μία
Του φύση, ο Χριστός ήταν άνθρωπος, αναμάρτητος, αλλά άνθρωπος όπως
κι εμείς, ο οποίος είχε τα λεγόμενα αδιάβλητα πάθη, δηλαδή όσα
δεν εξαρτώνται από τη θέληση μας πλην όμως εισήλθαν μετά την παράβαση
στη ζωή του ανθρώπου. Όπως πείνα, δίψα, κόπος, πόνος, δάκρυ, φθορά,
θάνατος, δειλία, αγωνία, ύπνος, ασθένεια.
Ο Χριστός είχε τα αδιάβλητα πάθη για να τα αγιάσει και μέσω αυτών, να αγιάσει τον άνθρωπο. Τα είχε κατά παραχώρηση επειδή το θέλησε. Δεν υπέρκεινται της θελήσεως του. Πεινά, διψά, κουράζεται, πονάει, δακρύζει, πεθαίνει, δειλιάζει γιατί το θέλει. Τα αδιάβλητα πάθη στο Χριστό είναι κατά φύσιν όταν παραχωρεί ο ίδιος στη σάρκα του να τα υφίσταται. είναι όμως και υπέρ φύσιν διότι δεν έχουν τον αναγκαστικό χαρακτήρα που έχουν σε μας. Η θέληση του Κυρίου είχε το προβάδισμα.
Παράλληλα, ας στοχαστούμε ποιοι ήταν οι Απόστολοι
πριν την Πεντηκοστή. Άνθρωποι σαν κι εμάς, που διψούσαν για Θεό που αναζητούσαν
μια πιο βαθειά ερμηνεία του λόγου του Θεού. Είχαν αδυναμίες, ο καθένας
την δική του, όπως κι εμείς.
Βλέπουμε τον Πέτρο να θυμώνει αλλά ταυτόχρονα
να έχει αυτή την μεγάλη αφοσίωση στον Χριστό.
Βλέπουμε την παρρησία του Βαρθολομαίου μπροστά
στον Πιλάτο, και σκεφτόμαστε πως το ίδιο θα κάναμε κι εμείς αν αντικρίζαμε
τον σταυρωμένο δάσκαλό μας, αναστημένο και κατανοούσαμε επιτέλους
πως ήταν ο Μεσσίας.
Βλέπουμε και τον Αναστημένο Χριστό να χαμογελά
συμβολίζοντας την χαρά της Αναστάσεως και τους μαθητές μέσα σε χαρά
ανεκλάλητη, μεγαλύτερη από εκείνη που είχαν στο όρος Θαβώρ ο Ιωάννης,
ο Ιάκωβος και ο Πέτρος, γιατί τώρα γνωρίζουν.
Τέλος στο πρόσωπο του Χιλίαρχου, ας στοχαστούμε
πως θα ήμασταν εμείς στην θέση ενός Πατρίκιου ειδωλολάτρη, αν έβλεπαν τα
μάτια μας ό,τι είδε αυτός, πόσο θα συγκλονιζόμαστε και πόσο θα άλλαζε
η ζωή μας.
Β: Σχετικά με την υπόθεση της ταινίας:
Έχοντας μόλις κατατροπώσει τις, υπό τις προσταγές του Βαραββά, επαναστατημένες ορδές των Ιουδαίων στις παρυφές της Ιερουσαλήμ, ο γενναίος Ρωμαίος αξιωματικός Κλάβιος θα επιστρέψει νικητής, πλην κατάκοπος στην βάση του, εκεί που τον καρτερεί μια ιδιάζουσα υπόθεση. Φοβισμένος ο Έπαρχος Πόντιος Πιλάτος, πως η σταύρωση του υποτιθέμενου βασιλέα Ιησού, θα προκαλέσει αναστάτωση στις τάξεις των ζηλωτών, θα αναθέσει στο δεξί του χέρι να προστατεύσει με στρατιωτικές δυνάμεις τον Τάφο του, υπό την απειλή της αρπαγής του σώματος του και της επίδειξης, της εξαφάνισης του, ως θαύματος...
Έχοντας μόλις κατατροπώσει τις, υπό τις προσταγές του Βαραββά, επαναστατημένες ορδές των Ιουδαίων στις παρυφές της Ιερουσαλήμ, ο γενναίος Ρωμαίος αξιωματικός Κλάβιος θα επιστρέψει νικητής, πλην κατάκοπος στην βάση του, εκεί που τον καρτερεί μια ιδιάζουσα υπόθεση. Φοβισμένος ο Έπαρχος Πόντιος Πιλάτος, πως η σταύρωση του υποτιθέμενου βασιλέα Ιησού, θα προκαλέσει αναστάτωση στις τάξεις των ζηλωτών, θα αναθέσει στο δεξί του χέρι να προστατεύσει με στρατιωτικές δυνάμεις τον Τάφο του, υπό την απειλή της αρπαγής του σώματος του και της επίδειξης, της εξαφάνισης του, ως θαύματος...
Κι ενώ στην ορθολογική σκέψη του
Κλάβιου, δεν υπάρχει το παραμικρό που θα μπορούσε να τον φοβίσει, μόλις δύο
ημέρες μετά τον ενταφιασμό, το άψυχο κορμί του Ιησού, αναπάντεχα θα εξαφανιστεί
από την επτασφράγιστη σπηλιά, σκορπώντας στους υποστηρικτές του ρίγη συγκίνησης
για το ανεπανάληπτο συμβάν που μόλις έλαβε χώρα. Μην πιστεύοντας στιγμή πως
κάτι τέτοιο είναι προϊόν ιδιαίτερων ικανοτήτων, παρά κλοπής από τους μαθητές
του, ο Κλάβιος θα αρχίσει να συγκεντρώνει στοιχεία που θα τον οδηγήσουν στον
εντοπισμό τόσο των μαθητών του Ιησού, όσο και του χαμένου πτώματος του
εσταυρωμένου...
Στην ταινία ταξιδεύουμε σε ένα
οδοιπορικό στις 40 ημέρες από την Ανάσταση του Χριστού έως την Ανάληψή Του και ακολουθούμε
την πορεία αναζήτησης ενός φανατικού διώκτη του Θεανθρώπου που θέτει υπό
αμφισβήτηση την ίδια του τη λογική, αρχίζοντας μέσα του να γεννιέται η πίστη
και η μετάνοια…