Σκηνοθεσία και συμμετοχή στο σενάριο:
Valeria
Golino
Παίζουν: Jasmine
Trinca, Carlo Cecchi
2013,
96', 20 βραβεύσεις
Πριν από μερικά χρόνια το δύσκολο θέμα της ευθανασίας εἰχαν θίξει οι βραβευμένες ταινίες "Million Dollar Baby" (2004) του Clint Eastwood, το "Mar adentro" - Η Θάλασσα Μέσα Μου (2004) του Α. Amenabar, καθώς και το "Amour" (2012) του M. Hanneke.
Και στις τρεις αυτές καλές ταινίες μπαίνει δραματικά το θέμα: τι γίνεται όταν βλέπουμε τον άνθρωπο που αγαπάμε να υποφέρει από ανίατη ασθένεια ή να έχει χάσει το νου του; Στην εκκλησία θεωρούμε την αυτοκτονία αμαρτία, αλλά τι γίνεται με κάποιον που δεν πιστεύει; Πόσο έχουμε δικαίωμα να του αρνηθούμε την επιλογή να αποφύγει τον Γολγοθά του; Αν εμείς πούμε ότι πρέπει να υποφέρει κάποιος για να σωθεί αλλά πεθάνει αμετανόητος και βασανισμένος έχουμε ευθύνη; Είμαστε συνυπεύθυνοι σε έγκλημα αν δεχτούμε να τον βοηθήσουμε στην παροχή κάποιου φαρμάκου;
Τα ερωτήματα αυτά ίσως είναι εύκολο να απαντηθουν θετικά ή αρνητικά αν είμαστε αποστασιοποιημένοι, αλλά έχουμε αναρωτηθεί ποτέ τι αισθάνονται οι ασθενείς και οι κοντινοί τους;
Στην ταινία "Miele", η πολυβραβευμένη (52 βραβεύσεις) ελληνοϊταλίδα ηθοποιός Valeria Golino στην πρώτη της σκηνοθετική απόπειρα, διασκευάζει ένα μυθιστόρημα του Mauro Covacich που έχει ως κύριο θέμα την ευθανασία και καταφέρνει να κερδίσει 20 βραβεία!
Στο "Miele"
παρακολουθούμε την ζωή της Ιρέν, που
με το ψευδώνυμο «Μέλι» έναντι αμοιβής αναλαμβάνει να βοηθήσει πάσχοντες
από ανίατες ασθένειες να φύγουν από την ζωή με ανώδυνο και αξιοπρεπή
τρόπο. Μαζί με τον γιατρό πρώην φίλο της που βρίσκει τους "πελάτες"
έχουν στήσει μια επιχείρηση θανάτου, όμως η ίδια έχοντας ζήσει
τραυματικά τον αργό και επώδυνο θάνατο της μητέρας της, αισθάνεται
ότι επιτελεί λειτούργημα. Η ζωή της είναι καθηλωμένη σε μια ρουτίνα
χωρίς συναισθήματα. Μένει μακριά από τον πατέρα της, έχει παρατήσει
τις σπουδές της και διατηρεί επιπόλαιες σχέσεις που δεν την απειλούν
με δέσμευση.
Την παρακολουθούμε να φροντίζει την
"έξοδο" των πελατών της με μεγάλη σοβαρότητα και ευθύνη, έχοντας
κάνει την "δουλειά" της νόημα ζωής. Οι σοκαριστικές σκηνές με
τις διάφορες περιπτώσεις ασθενών σε καταληκτικό στάδιο μας αναγκάζουν
να στοχαστούμε σχετικά με το αίτημα της ευθανασίας, αλλά και των παράνομων
«λύσεων» που γνωρίζουμε ότι υπάρχουν και εδώ στην χώρα μας. Τι θα κάναμε
εμείς στην θέση αυτών των ανθρώπων που λιώνουν κυριολεκτικά από τον
πόνο;
Η ανούσια ρουτίνα στην ζωή της Ιρέν θα
ανατραπεί, όταν θα παραδώσει το θανατηφόρο μη ανιχνεύσιμο φάρμακο
σε έναν πλούσιο πελάτη, ο οποίος θα αποδειχτεί στην συνέχεια ότι είναι
υγιής αλλά φοβάται τα γηρατειά και θέλει να πεθάνει πριν αρχίσει η φθορά.
Η πρωταγωνίστρια θα σοκαριστεί βλέποντας έναν άνθρωπο να θέλει στην
ουσία να αυτοκτονήσει, χωρίς κανένα σοβαρό λόγο και θα προσπαθήσει
να τον μεταπείσει. Μέσα από τις συναντήσεις μαζί του, η ίδια θα κατανοήσει
ότι και η ίδια στην ουσία είναι πεθαμένη και πως πρέπει να αλλάξει
ζωή.
Στόχος της Γκολίνο είναι να κάνει τον θεατή
να στοχαστεί γύρω από το δικαίωμα στην ευθανασία, την αυτοκτονία,
την πνευματική νέκρωση και την χαρά της ζωής. Η ταινία δεν παίρνει θέση,
αλλά μας καλεί να συζητήσουμε σοβαρά και να πούμε εμείς τι πιστεύουμε
και να μπούμε στην θέση των πρωταγωνιστών.